Monday, October 3, 2011

Presentation

Hej!

Jag heter Tim och jag är en student på University of Michigan. Jag är arton år gammal och jag är en "freshman", eller en förstaårsstudent på universitet. Jag bor i Brighton, Michigan 32 kilometer norr om Ann Arbor och 73 kilometer nordväst om Detroit. Jag lär mig svenska eftersom min mamma är från Sverige och jag har mycket familj i Sverige, inklusive min syster, som är doktorand på Karolinska Institutet i Stockholm. Min mamma är från Mönsterås, 50 kilometer norr om Kalmar i Småland.

Jag vill studera cell-och molekylärbiologi eller biokemi; jag vill bli farmaceut. När jag inte studerar, gillar jag att umgås med kompisar. Jag älskar sport, speciellt ishockey, fotboll, basket och amerikansk fotboll. Min favorit ishockeyklubb är Detroit Red Wings och min favoritspelare är Niklas Lidström. När jag var liten trodde jag att jag var släkt med Niklas Lidström eftersom min mammas flicknamn är Lindström! Jag gillar också att läsa och spela videospel.

Vad tycker ni om att göra? Vad vill ni göra när ni är klara med skolan? Jag ser fram emot att höra från er!


Jag och min syster och bror i Täby norr om Stockholm.

Jag och min rumskamrat på examen från high school.

Jag och min mamma på examen från high school.

4 comments:

  1. Hur kommer det sig att ni inte alla bor i Sverige? Fick du lära dig svenska hemma eller börjar du från grunden? :)

    ReplyDelete
  2. Vad tycker du om att läsa?
    Jag älskar att läsa när jag väl har tid till det, det brukar dock bli lite undanröjt. Men kommer jag över en bra deckare kan jag knappt sluta läsa.

    ReplyDelete
  3. Min mamma lärde mig lite svenska när jag var liten, men jag mest börja om från grunden. Min mamma kom till USA för universitet och hon träffade min pappa när hon var här, så hon stannade i USA. Min syster är i Sverige för forskarskola så hon bor där nu.

    Jag älskar att läsa Tom Clancy och andra författare som honom. Jag också kan inte sluta läsa en bra bok! Men jag har inte mycket tid att läsa nu :(

    ReplyDelete
  4. Skulle du kunna tänka dig att studera i Sverige sedan? Jag gillar också att läsa och vet hur det känns nä'r man inte vill sluta för boken är så bra! Vilken bokgenre är din favorit?

    ReplyDelete