Wednesday, April 4, 2012

Klädstilen i Helsingborg

Kan svenskarna lära oss att klä så fint på vintern?

av Olivia Sieracki

I staden Helsingborg i Sverige klär man sig för vintern även om vÃ¥ren kommer. Med vinden och de kalla temperaturerna ska vÃ¥ren kanske vänta lite längre, och människor i Helsingborg vet hur man klär sig för den lÃ¥nga vintern. Den här mars märkte jag att mÃ¥nga personer har päls och smala jeans, som var mycket trendiga. Det finns ett antal av trender i mÃ¥nga butiker som jag och flera av mina amerikanska vänner har sett och gillade. Speciellt pÃ¥ vintern undrar vi hur svenskarna klär sig verkligen trevligt och snyggt när det finns sÃ¥ mycket vind och is. Emily, en amerikansk student säger om vinterkläder: ”Det är sÃ¥ kallt sÃ¥ länge att de vill ha gulliga, lÃ¥nga jackor med fina päls som är väldiga varma.”

En varm tröja som kunde vara svensk...

Päls, som Emily säger, är populära pÃ¥ luvor och västar för mÃ¥nga ungdomar i Helsingborg och de kan vara riktig eller fuskpäls. OcksÃ¥ finns det olika typer av kläder som kan vara varma och snygga samtidigt, som Joey märkte: ”Jag sÃ¥g att halsdukar och stövlar var populära med män och kvinnor, ocksÃ¥ var färgerna svart och marinblÃ¥.” Nästan alla butikerna som jag besökte hade moderiktiga stövlar och halsdukar, ofta med amerikanska flaggan. Efter jag stannade pÃ¥ nÃ¥gra av de populära butikerna som H&M, Gina Tricot och Carling’s, visste jag att amerikanska flaggan kunde vara pÃ¥ halsdukar, tröjor, väskor och även strumpor.

När jag hörde om de höga priserna av jeans i Helsingborg tyckte jag att de mÃ¥ste vara riktiga bra kvalitet. DÃ¥ besökte jag Tretton och andra butiker i centrum och jag hittade Cheap Monday, Björn Borg, och Levi’s jeans som var dyra men mycket snygga. När Eric var i Helsingborg, gillade han jeans som var smala pÃ¥ benen och anklarna. Han säger: ”Jag tycker att de har pÃ¥ sig flera lager av kläder och byxor som passar i dina stövlar; som jag tror är en bra idé, sÃ¥ jag köpte ett par byxor!”

Som vi har sett, mera människor i Helsingborg har snygga skor och tröjor pÃ¥ sig men jag sÃ¥g ocksÃ¥ att Converse tennisskor verkligen är populära. Särskilt med kvinnor ska du se dem med jeans och ”Letterman” jackor. Ryan tycker att svenska killar ser mer uppklädd ut i Helsingborg eftersom amerikanska killar ofta klär sig med tennisskor, lösa jeans och t-tröjor. Men de har ocksÃ¥ pyjamas med en dragkedja som gÃ¥r frÃ¥n toppen tilll botten, liksom pyjamas för barn i USA, men de är populära i butiker för flickor i Helsingborg. Kanske ser klädstilar ut bra och dÃ¥liga i betraktarens ögon, men Helsingborg har verkligen mycket att erbjuda när man talar om mode.


Pyjamas i en butik i Köpenhamn

3 comments:

  1. Mhm tack. Jag skulle ha en bild av din tröja..soo svensk

    ReplyDelete
  2. Jag gillar verkligen din text Olivia! Hörde att du kommer hit i sommar :D så får vi åka på en massa shoppingturer så ta med dig en stor väska!

    ReplyDelete